شناخت محصول برای ارسال ایمیل

 

 

شناخت محصول برای ارسال ایمیل تبلیغاتی

 

فرض کنید که می‌خواهیم یک مسابقه تبلیغاتی برای فروش یک محصول با استفاده از بازاریابی به سبک ایمیل مارکتینگ را راه اندازی کنیم. از کارهایی که اول باید انجام داد، این است که زمان کافی را صرف شناخت محصولی که می خواهید بفروشیم کنیم. اگر محصول را خودتان تولید کرده باشید که مطمئناً از آن شناخت کافی را خواهید داشت. اما اگر سازنده و تولید کننده‌ی محصول شخص را افراد دیگری هستند، حتماً با آنها مشورت کنید و از آنها در مورد آن محصول توضیحات کامل را بخواهید. دراین مقاله به نکات مهم راجع به شناخت محصول برای ارسال ایمیل تبلیغاتی می پردازیم.

شناخت محصول برای معرفی در ایمیل تبلیغاتی به خیلی از کارهای ما سرو سامان میدهد. خیلی از محصولات و یا خدمات هستند که باید با لحن خاصی معرفی شوند تا مورد مقبولیت افراد مختلف، جهت پرداخت پول برای آنها مواجه شوند. یعنی حتماً باید ببینید که محصول شما مختص چه قشری می تواند باشد، و آن قشر چه لحنی را می پسندد. این نکات بسیار ظریف در نهایت باعث موفقیت یا شکست شما شده که به راحتی می توانید از آنها در جهت پیشرفت خود استفاده کنید. زمانی که از این نکات اطلاع پیدا می کنید، می‌بینید که مسائل بسیار ساده‌ای هستند. اما از این نکات بسیار مهم است که به شما توصیه می‌کنیم همیشه در حال یادگیری برای موفقیت بیشتر باشید و در زمانی هم که لازم است از خرج کردن برای یادگیری نترسید.

پس، با شناخت محصول در نهایت شما مخاطبین خود را می شناسید. یعنی مشخص می کنید که محدوده مخاطبین شما در کجا هستند و چه چیزهایی را می پسندند که شما باید علاقه مندی‌هایشان را برای آنها فراهم کنید. مثلاً مقالاتی که در رابطه با محصول یا خدمات شماست و آنها آن را می پسندند.

پس همیشه قبل از شروع کار بازاریابی با ایمیل، برای شناخت محصول جهت ارسال ایمیل تبلیغاتی زمان کافی را صرف کنید، تا پیروزی خود را تضمین کنید.

 

 

 

فرستادن یک ایمیل تاثیر گذار

 

 

مطمئناً تجربه دریافت ایمیل های ناشناس را دارید . از خودتان بپرسید چه چیزی باعث می شود روی ایمیلی که فرستنده آن را نمی شناسید کلیک کنید ؟

جواب این سئوال بسیار واضع است :

 

 

موضوع نامه (Subject):

خط موضوع نامه از اهمیت کلیدی فراوانی برخوردار است و به جرئت می توان گفت بیش از 50% قضیه نوشتن یک موضوع جذاب و تحریک کننده است . فراموش نکنید که تا زمانیکه افراد روی ایمیل شما کلیک نکنند نمی توانند محتوای آن را مطالعه کنند ، پس گرفتن کلیک ، یک هنر محسوب می شود .

در نوشتن موضوع نامه به موارد زیر توجه کنید :

  1. از نوشتن موضوع های طولانی و خسته کننده به شدت اجتناب کنید . موضوع باید کوتاه و مختصر باشد و نظر خواننده را جلب کند .

  2.  شباهتی به نامه های تبلیغاتی نداشته باشد . مردم روزانه توسط صدها آگهی تبلیغاتی بمباران می شوند و این موضوع آنها را خسته و بی حوصله می کند .کافی است خوانندگان ایمیل شما فکر کنند که این یک آگهی تبلیغاتی است تا به راحتی از روی آن بگذرند . به عنوان مثال فرض کنید که شما صاحب یک بنگاه کار آفرینی هستید و می خواهید خدمات خود را در جهت ایجاد شغل به افراد معرفی کنید ، در زیر دو نمونه عنوان نامه آورده شده است :

    نمونه غلط : اگر می خواهید در آمد میلیونی داشته باشید بخوانید .     نمونه درست : دعوت به همکاری در شرکت .....( نام شرکت تان را حتماً بنویسید .)

  3. روی متن خود تمرکز کنید . از توضیحات طولانی و خسته کننده پرهیز کنید . سعی کنید در چند خط یا چند پاراگراف کوتاه مهم ترین قسمت پیام خود را به مخاطبین انتقال دهید . در صورتی که وب سایت دارید می توانید ار خوانندگان دعوت کنید که ادامه مطالب را در سایت تان پیگیری کنند و سپس آدرس سایت خود را در متن قرار دهید .

  4.  از مخاطبین خود بخواهید کاری انجام دهند به عنوان مثال از آنها بخواهید که از سایت شما بازدید کنند و یا با شماره تلفن شما تماس بگیرند .

  5. از ایمیل های HTML به جای ایمیل های متنی ساده استفاده کنید . ایمیل های مبتنی بر HTML جذاب تر هستند و با کاربر ارتباط بیشتری برقرار می کنند . برای این منظور حتماً از قالب های استاندارد (Standard Template ) استفاده کنید . این قالب ها شامل جدول هایی هستند که از به هم ریختگی و آشفتگی متن شما در کامپیوترهای مختلف جلوگیری می کند . همچنین چون دارای رنگ و چیدمان هستند ارتباط بصری عمیق تری با مخاطب برقرار می کنند .

  6. ایمیل خود را سنگین نکنید به عنوان مثال اگر قرار است کاتالوگ محصولات خود را برای مخاطبین بفرستید. در چند خط به معرفی خود و محصولات تان بپردازید و سپس لینک کاتالوگ ها را به ایمیل خود ضمیمه کنید (Attachment) و از کاربر بخواهید آن ها را دانلود و مطالعه کند . فراموش نکنید که بهترین حالت این است که کاتالوگ ها را روی سایت خود قرار دهید و از کاربران بخواهید که به سایت شما آمده و آنها را دانلود کنند ، سپس آدرس مستقیم صفحه ای که کاتالوگ در آن قرار دارد را به نامه اضافه کنید .

 

 

 

شناخت خوانندگان قبل از ارسال ایمیل

 

شناخت خوانندگان قبل از ارسال ایمیل تبلیغاتی

 

امروزه با توجه به رشد استفاده از رایانامه و ایمیل در بین کاربران مختلف رایانه و همچنین جامعه‌ی انسانی، توجه بیشتری از جانب بازاریابان به این بخش معطوف شده است، که سرمایه گذاری را در این بخش انجام داده تا سود خوبی را به جیب بزنند! پس این گونه بازاریابان به فکر استفاده از ایمیل تبلیغاتی می افتند که حتماً باید نکاتی را در نظر داشته باشند. دقت کنید که اگر شما هم می خواهید از ایمیل تبلیغاتی برای مقاصد خود استفاده کنید، شاید اولین گام این باشد که شناخت کافی از خوانندگان خود داشته باشید. شما باید بدانید که برای چه افرادی می خواهید ایمیل آن هم از نوع تبلیغاتی ارسال کنید. این موضوع خیلی مهم است، و در آخر می تواند منجر به رشد کسب و کار شما شده، و یا با شکست روبرو شوید.

 

شما باید به شناخت کافی نسبت به خوانندگان ایمیل های تبلیغاتی خود برسید و سپس اقدام به دستور دادن نرم افزار ایمیل مارکتینگ برای ارسال نامه های انبوه کنید. این کار به موفقیت بیشتر کار شما می انجامد. در درجه اول، شما باید بدانید که افرادی که قرار است نامه های شما را دریافت کنند، اصلاً علاقه ای به این کار شما دارند یا خیر. پس از آن باید به این بیاندیشید که آیا آنها به زمینه کاری شما علاقه مند هستند یا خیر. اگر این دو مورد را در نظر بگیرید، نصف کار شما از نظر اصولی صحیح است.

 

به این موضوع باید خیلی دقت کنید که افرادی که به آنها نامه ای را ارسال می‌کنید، حتماً باید رضایت انجام چنین کاری را به شما اعلام کرده باشند. مثلاً زمانی که در سایت تان، فرمی را قرار می دهید که بازدیدکنندگان در ازای وارد کردن نشانی ایمیل‌شان، کتاب رایگانی را دریافت کنند، این به این منزله است، که آنها به شما این اطمینان را داده‌اند که از شما نامه هایی را دریافت کنند. البته این به مهارت شما بستگی دارد که آنها را همچنان جزء بازدید کنندگان و خوانندگان خود نگه دارید.

 

دقت کنید که باید در نامه هایی که ارسال می کنید، این اجازه را به آنها بدهید که هر زمان که خواستند، از اشتراک خبرنامه‌ی شما که کمی هم رنگ و بوی تبلیغاتی می‌دهد، انصراف دهند. این حق هر کسی است که نشانی ایمیلش را به شما داده است و شما باید به این اعتماد خیانت نکنید و صندوق ورودی آنرا بدون درخواست وی از نامه های پراکنده پر نکنید. متاسفانه شاید خیلی از سرویس هایی که همینک در حال کار کردن در زمینه ایمیل مارکتینگ هستند و فارسی زبان هم هستند، اصلاً به این نکته دقت نکنند.

 

نکته‌ی دیگر این است که حتماً باید بدانید زمنیه کاری شما چیست، و بیشتر در چه حوزه ای فعالیت می‌کنید که مطالب و مضامینی را برای مشترکین خود ارسال کنید که آنها می‌پسندند و می‌دانند که از این به بعد در همان زمینه شروع به ارسال مطلب در رایانامه آنها می‌کنید.

در نهایت منظور از شناخت را امیدوارم که درک کرده باشید. شما باید مخاطبین خود را از روی فرمی که بوسیله آن اقدام به جمع آوری ایمیل آنها کرده بودید، شناخته باشید، قبل از این که شروع به ارسال ایمیل تبلیغاتی به صورت انبوه کنید.

 

 

 

 

آداب ارسال ایمیل

 

 افراد پرمشغله هر روز ده‌ها ایمیل دریافت می‏کنند و ممکن است مجبور باشند برای پاسخ دادن، آن‌ها را اولویت‏ بندی کنند. یک ایمیل خوب می‌تواند شما را در اولویت ‏بندی مخاطب جلو بیندازد و در مقابل یک ایمیل بد، می‌تواند حتی مخاطب را از خواندن ادامه آن منصرف کند. در اینجا به نقل از هاروارد بیزینس ریویو، آداب نوشتن ایمیل خوب را مرور مرور می‌کنیم

 

دستور زبان و نوشتار استاندارد را رعایت کنید

قواعد صحیح نوشتن و دستور زبان درست، ممکن است در مورد نوشتن ایمیل‌ها دست‏و‏پا‏ گیر به نظر برسند، اما مساله مهم این است که باید همه کار‌ها را، هر چند جزئی به درست انجام داد. حتی اگر اطرافیان و حتی مخاطبان شما این قواعد را رعایت نمی‌کنند، شما سعی کنید با صحیح نوشتن خود را از بقیه متمایز کنید. نوشتن صحیح و رعایت گرامر، به نوعی بیانگر شخصیت شماست.

 

سریع بروید سر اصل مطلب، البته مودبانه

درخواست خود را از مخاطب مستقیماً و بدون تعارف‌های بیش از حد عنوان کنید. هر چند تمجید بسیار مختصر از مخاطب بد نیست مثلا «مصاحبه خوبی بود، لذت بردم، می‌تونم از شما درخواستی بکنم؟». در ذکر تاریخ‌ها و ضرب العجل‌ها دقت کنید و مطمئن شوید که تمام جزیناتی را که گیرنده ایمیل برای انجام درخواست شما نیاز دارد ذکر کرده‌اید.

 

مختصر باشید ولی نه خیلی

افراد ایمیل‌های طولانی را وقت‏گیر و پردردسر تلقی می‌کنند و غالباً به سرعت آن‌ها را مرور می‌کنند و حتی ممکن است تا انتهای متن را نخوانند و به همین دلیل جزئیات بسیاری را از دست بدهند. سعی کنید از نوشتن ایمیل‌هایی که بیشتر از یک صفحه باشند خودداری کنید، بر محتوا تمرکز کنید و مختصر بنویسید. اما در عین حال که از حواشی مطلب می‌زنید مواظب باشید که به اصل مطلب ضربه نزنید. به عنوان مثال، پیش‏زمینه کافی برای آماده‏کردن ذهن مخاطب در متن ایمیل داشته باشید. خود را به‏جای آن‌ها بگذارید، به احتمال زیاد آن‌ها به اندازه شما در پروژه‌های شما درگیر نیستند و از جزئیات آن اطلاع ندارند و مشغله آن‌ها ممکن باعث فراموشی جزئیات قبلی باشد. به‏طور خلاصه به آن‌ها توافقات و اتفاقات قبلی را یادآوری کنید و پیشرفت‌های مربوطه را از آخرین زمان ارسال ایمیل به آن‌ها گزارش کنید.

 

اتفاقات را با دقت شرح دهید

این عادت وکلا است که در هنگام دعواهای حقوقی، از موکلین خود می‌خواهند که شرح وقایع را بر اساس زمان وقوع به همراه جزئیات مکتوب کنند. این باعث می‌شود که افراد با دقت بیشتری به آنچه اتفاق افتاده و دلایل آن فکر کنند. سعی کنید شما هم روشی مشابه در نوشتن ایمیل‌های خود داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند افکار خود را در قالب یک متن خوب مرتب کنید. ایمیلی که در آن مسائل به صورت داستانی دارای ابتدا، میانه و انتهای مشخص عنوان شده است، توجه مخاطب را بیشتر جلب می‌کند.

 

موضوع ایمیل را کوتاه اما پرمعنی انتخاب کنید

قبل از اینکه روی دکمه ارسال کلیک کنید، مطمئن شوید که قسمت موضوع خالی نیست. از انتخاب موضوعات خیلی کلی اجتناب کنید، چرا که باعث می‌شود ایمیل شما در میان انبوه ایمیل‌های مخاطب گم شود. اگر از گیرنده ایمیل درخواست کاری را دارید، آن‏را مشخصاً در متن موضوع ایمیل عنوان کنید. این کار نه تنها یافتن ایمیل شما را در جستجو‌های بعدی آسان‌تر می‌کند، بلکه شانس انجام گرفتن کاری را که در ایمیل درخواست کرده‌اید بالا‌تر می‌برد.

 

در ارسال رونوشت به بقیه گیرندگان دقت کنید

بی‌مهابا دکمه پاسخ به همه (Reply to All) را انتخاب نکنید. مطمئن باشید که همه افرادی که در ایمیل اول مخاطب بوده‌اند، به پاسخ شما نیاز دارند و بی‌جهت افراد را درگیر موضوعی که ربطی به آن‌ها ندارد نکنید. مهم‌تر اینکه در استفاده از گزینه رونوشت مخفی (BCC) بسیار محتاط باشید، در بسیاری از مواقع اینکار ممکن است از شما ذهنیتی منفی در مخاطب ایجاد کند.

 

 

13 نکته درباره ایمیل مارکتینگ

 

یک سری نکات درباره ایمیل مارکتینگ آماده کرده ام که می تواند کمک شایانی در موفقیت استراتژی ایمیل مارکتینگ شما بکند:

1. اسپم نفرستید: منظور از اسپم این نیست که ایمیل شما وارد پوشه اسپم کاربر شود که حتی یک ایمیل ساده هم می تواند اسپم شود. منظور من از اسپم، ارسال ایمیلهای تبلیغاتی ناخواسته است که باعث خراب شدن نام تجاری شما، آدرس ایمیل شما، کل محصولات شما و هویت تجاری خود شما خواهد شد. کسی ایمیل خود را نساخته است تا مرکز ورود پیام های تبلیغاتی باشد! با فرستادم ایمیلهای تبلیغاتی ناخواسته پیاپی (اسپم) باعث وارد آمدن ضربه بزرگ به بیزینس خود میشوید.

2. برای انجام ایمیل مارکتینگ، به این نکته توجه داشته باشید که وقتی سود اصلی حاصل می شود که ایمیل شما توسط دریافت کننده فوروارد شود. هرگز با ارسال ایمیلهای تبلیغاتی صرف انتظار موفقیتهای رویایی نداشته باشید.
به سه نوع ایمیل توجه کنید: ۱. تبلیغاتی صرف. ۲. تبلیغاتی اطلاعاتی. ۳. تبلیغاتی تفریحی و سرگرم کننده.
بسته به نوع محصول مورد نظرتان، یکی از ساختارهای ۲ یا ۳ بالا را در نظر بگیرید و به ایمیلهای صرفاً تبلیغاتی دل خوش نکنید.

3. سعی کنید با استفاده از تمپلیتهای html مناسب موضوع ایمیل، ارسال داشته باشید تا تأثیر گذاری ایمیل را بالاتر ببرید.

4. subject ایمیل چیزی است که برای تمام دریافت کنندگان به نمایش در خواهد آمد. در تعیین subject دقت زیادی داشته باشید چرا که تنها موقعیت شما برای تحریک کاربر به باز کردن ایمیل ارسالی شماست.

5. سعی کنید در ایمیل ارسالی، از داستان سرایی بهره بگیرید. داستانهایی درباره سایر افرادی که از محصول/سرویس شما استفاده کرده اند.

6. حتماً نسبت به ساختن لیست ایمیل خودتان اقدام کنید: روشهای متعددی برای ترغیب افراد به عضویت در لیست ایمیل شما وجود دارد. با استفاده از این روشها حتماً و حتماً لیست ایمیل مخصوص خود را بسازید که در آن افرادی دارید که به دنبال علاقه مندی به یک موضوع خاص، ایمیل خود را در اختیار شما گذاشته اند.
تحت هیچ شرایطی این ایمیلها را برای مقاصدی غیر از موضوع مورد علاقه کاربر به کار نگیرید.

7. در ایمیلهای ارسالی، ردی از خود به جای بگذارید و صرفاً به ارسال ایمیل بسنده نکنید. منظور من استفاده از فرم های تماس، درج شماره تماس و آدرس سایت و کلاً هر موردی است که کاربر را به شما وصل میکند. دکمه خرید به تنهایی ارزشی ندارد!
آموزش ایمیل مارکتینگ

۸. ایمیل مارکتینگ روشی ارزان برای معرفی محصولات/سرویسهای خود به دیگران است. اما این به معنی مفت بودن نیست! لیست های ایمیل درست و حسابی و معتبر، بازده بالایی دارند و البته هزینه ی بالا هم نیاز خواهند داشت!

9. اگر قصد دارید از لیست ایمیل کس دیگری بهره بگیرید تا ایمیل مارکتینگ انجام دهید نکات زیر را در نظر داشته باشید:     
    اعضاء این لیست، از چه دسته ای هستند؟ مطمئناً اعضای خبرنامه ی یک سایت علمی، پراسپکتهای مناسبی برای معرفی لیزر انگشتری و یا کپسول عشق نیستند. ولی میتوان محصولات آموزشی مرتبط با موضوغ سایت را خوب به آنها فروخت.
    گروه سنی اعضا را بررسی کنید. این مورد کمی پیچیده است. دلیل ذکر چنین نکته ای هم این است که مثلاً کاربران ۱۱ تا ۱۵ ساله، برای خرید ک.ا.ن.د.و.م یا ارائه خدمات مهاجرتی گزینه های مناسبی نیستند!
    جنسیت اعضا: مشخصاً وقتی این را بدانیم، دیگر سعی به فروش لباس های شب و لباس های مجلسی زنانه به آقایان نخواهیم کرد! (البته نه اینکه اینها نخرند، اینها بهترین نیستند.
    منطقه جغرافیایی: اگر محصولی گرانبها دارید، ارسال آن از طریق پست هزینه زیادی خواهد داشت با این حساب خرید آن برای افرادی که در بندرعباس زندگی میکنند زیاد منطقی نیست (با این حساب که شما مشهد زندگی کنید.)
    سطح تحصیلات: با دانستن سطح تحصیلات افراد، میتوان نوع نوشتن متن را انتخاب کرد. مسلماً روش صحبت کردن با فردی که کارشناسی ارشد دارد نمیتواند با کسی که دیپلمش را خریده است!، یکسان باشد.

10. و اگر لیست ایمیل خودتان را میسازید، سعی کنید تمام موارد شماره ۹ را درباره آن ها بررسی کنید.

11. ایمیل مارکتینگ به معنی بمباران تبلیغاتی لیست ایمیل خود نیست. حتی اگر لیست را از طریق وب سایتتان و با ترغیب افراد برای عضویت در خبرنامه آن جمع آوری کرده اید، باز هم نباید صرفاً تبلیغات داشته باشید. افراد برای دریافت مطالب مورد علاقه خود ایمیلشان را می دهند نه برای دریافت ایمیلهایی که صرفاً تبلیغات به همراه دارند.

12. ایمیل مارکتینگ یک شوخی دیگر نیست. این روش یک روش تخصصی است که نیاز به مطالعه زیاد داشته و اینکه هرکسی که با یک ربات توانسته لیست های ایمیل متعدد ایجاد کند را متخصص و قابل اعتماد بدانیم، اشتباه بزرگی است. ارسال ایمیل تبلیغاتی با ۲۰ و ۳۰ هزار تومن به  میلیونها نفر یک شوخی مضحک است

13. هیچ وقت انتظار نداشته باشید تمام ایمیلهای ارسالی شما وارد اینباکس تمام اعضاء لیست شود. همیشه درصدی اسپم وجود دارد. حتی ارسال به اعضاء ۱۰۰۰نفری خبرنامه سایت من هم اسپم در پی داشت! افرادی که خودشان عضو شده بودند و من فقط مقالات جدید سایت را برای آنها ایمیل میکردم با یک سری اطلاعات جدید! بحث کامل درباره این موضوع در انجمن گفتگوی فروشگاههای اینترنتی ایران در جریان است. به ما بپیوندید. امیدوارم با رعایت نکات فوق، جلوی فعالیتهای مضحک اسپمرها را گرفته نیز به رونق بیش از پیش بیزینس آنلاین خود کمک کنید… . البته فراموش نکنید که ایمیل مارکتینگ تنها روش بازاریابی اینترنتی نیست.

منبع : 84edu.net

 

بالا